NV Преміум

Користь води та шкода м’яса. П’ять міфів про здорове харчування, з якими час прощатися

Харчування

5 січня 2023, 07:02

Вважається, що існує певний набір «здорових» звичок харчування. Хоча багато з них ніяк не пов’язані з наукою.

«Правильне харчування» — це досить широке поняття, яке різні люди трактують по-різному.

Незважаючи на поширений перелік основних і очевидних правил, оптимальний раціон для кожної конкретної людини залежить від стану її здоров’я, чутливості до різних алергенів, вітамінного балансу і т.ін.

Іншими словами, перед вибором «здорової» дієти для себе або своїх близьких завжди варто проходити базове медичне обстеження і консультуватися з фахівцями.

Але що робити з непохитними нормами правильного харчування, сумніватися в яких не можна за жодних умов? Наприклад, що буде, якщо пити менше двох літрів води на день і пропускати сніданки?

NV зібрав кілька основних міфів про здорове харчування, які можна викрити за допомогою наукових досліджень.

Передплатіть NV Преміум та читайте без обмежень

Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою

Перший місяць 1 ₴. Відмовитися від передплати можна у будь-який момент

Користь вина

Від багатьох людей можна почути, що вживання одного келиха вина щодня це краще, ніж тотальне утримання від алкоголю. Результати деяких досліджень дійсно демонструють кореляцію між помірним уживанням і зниженим ризиком для здоров’я.

Однак інші вчені говорять про те, що вибірка респондентів у таких дослідженнях, як правило, нерепрезентативна. Вона відображає помірно питущих людей із гарною освітою та високим рівнем достатку, які отримують користь для здоров’я завдяки якісному та своєчасному медичному обслуговуванню, загалом здоровому способу життя тощо.

Дослідження, у яких ураховано соціально-економічні чинники, доводять, що від помірного вживання алкоголю майже немає переваг.

Раніше голова відділу медичної інформації Всесвітнього фонду дослідження раку заявила, що тільки у Великій Британії можна було б запобігти 21 тис. випадків раку щороку, якби всі відмовилися від алкоголю. Дослідження цього фонду також показують, що користь червоного вина для здоров’я перебільшена.

Режим голодування

Уважають, що низькокалорійні дієти запускають режим голодування, який уповільнює обмін речовин в організмі і не дає вам більше скидати зайву вагу.

«Такого поняття, як „режим голодування“, не існує. У когось можуть бути невеликі зміни у швидкості обміну речовин, коли вони втрачають вагу або сідають на дієту. Це називається адаптивним термогенезом — процесом, під час якого тіло знижує вироблення тепла для збереження енергії», — каже дослідник платформи Examine.com Бреді Голмер.

Тому деякі люди дуже довго скидають або, навпаки, набирають вагу, навіть суворо дотримуючись різних дієт.

Учені радять завжди поступово скидати/набирати вагу та чергувати періоди дієти з періодами енергетичного балансу. Головне завжди підвищувати рівень активності, виконуючи легкі вправи щодня.

Два літри води на день

Безумовно, не можна допускати зневоднення організму і завжди важливо пити багато рідини.

Хоча норма про точну кількість цієї рідини, яка є «обов’язковою» для кожної людини, була сформульована ще 1945 року Національною дослідницькою радою США.

Згідно із сучасними даними Національних академій наук, інженерії та медицини США, сьогодні нормою вживання рідини для чоловіків є 3,7 літра на день, а для жінок — 2,7 літра на день.

При цьому вчені наполягають на тому, що точну норму рідини визначити неможливо, оскільки вона залежить від фізіології кожної конкретної людини.

Варто також ураховувати, що приблизно за 20% добового вживання рідини відповідає наша їжа. Крім води, люди також вживають рідину у вигляді кави, чаю, соку тощо.

Користь сніданку

Згідно з відомим прислів'ям, щільний сніданок є найкориснішим у денному раціоні людини.

«Це може бути пов’язане з тим, що відмова від сніданку часто призводить до підвищення рівня голоду наприкінці дня, що, своєю чергою, призводить до переїдання на ніч», — пояснює Голмер.

Водночас існують неоднозначні результати досліджень про те, які переваги для метаболічного здоров’я несе вживання більшої кількості калорій у різні періоди дня.

Достеменно відомо одне — переїдання в будь-який період дня шкодить вашому здоров’ю, а найкращим варіантом є дробовий раціон із відмовою від їжі за кілька годин до сну.

Шкода червоного м’яса

Багато дієтологів рекомендують замінювати червоне м’ясо в раціоні овочами й іншими продуктами. Як правило, це пов’язано з тим, що м’ясо містить багато насичених жирів, шкідливих для організму.

Різні дослідження також підтверджують зв’язок між уживанням червоного м’яса й розвитком низки хвороб, включно з підвищеним ризиком раку.

Хоча зв’язок між цим продуктом і хворобами може бути не таким однозначним, оскільки в багатьох дослідженнях ототожнюють уживання обробленого м’яса (бекон, ковбаси, гамбургери та м’ясні делікатеси) з уживанням необробленого червоного м’яса.

«Кілька недавніх досліджень показали, що вживання необробленого червоного м’яса насправді не може збільшити ризик серцевих захворювань або раку. І великі організації охорони здоров’я рекомендували людям продовжувати їсти необроблене червоне м’ясо», — запевняє Голмер.

Інші дослідження також демонструють, що вживання необробленого червоного м’яса не підвищує ризик серцевих захворювань або діабету.

Інші новини

Всі новини