Бізнес збідніє, смертність зменшиться. Лікар і блогер MedGoblin пояснив, чому рекламу ліків треба заборонити та як вбиває самолікування

11 вересня 2021, 09:07
В Україні можуть заборонити рекламу ліків до 2024 року (Фото:Unsplash/Volodymyr Hryshchenko)

В Україні можуть заборонити рекламу ліків до 2024 року (Фото:Unsplash/Volodymyr Hryshchenko)

В Україні можуть заборонити рекламу ліків до 2024 року. Телевізійники виступили проти такого мораторію. Обгрунтовують свою позицію не лише фінансовими втратами, а, зокрема, й тим, що заборона істотно обмежить право споживачів на доступ до інформації про можливості лікування та профілактики захворювань.

До Всесвітнього дня надання першої медичної допомоги, який щорічно відзначають 11 вересня, Радіо НВ розпитало в лікаря-анестезіолога, кандидата медичних наук, автора блогу MedGoblin Андрія Сем’янківа, наскільки побоювання телевізійників слушні та чи можуть українці обійтися без реклами ліків.

Відео дня

Андрій Сем'янків

Лікар-анестезіолог

— Чи є практичний медичний сенс в рекламі ліків на телебаченні? В чому шкода такої реклами?

— З моєї точки зору жодного медичного сенсу у рекламі ліків немає. Шкода — надзвичайно велика. Ми знаємо, що населення любить вдаватися до самолікування і до лікарів іде дуже неохоче. А ця реклама по телебаченню натякає: «Всі свої проблеми ви можете вирішити самостійно, сходивши в аптеку, от ми вам зараз розкажемо, що саме там можна купити».

— З іншого боку, якщо введуть мораторій до 2024 року, не буде реклами на телебаченні, залишається Google. Можна нагуглити все, що завгодно, і діагноз поставити.

— Звичайно, що Google ніхто не відміняв, але населення все ще залишається під впливом телебачення. Коли реклама звучить в перерві улюбленого серіалу, ТВ-шоу, або після і перед новинами, то, мені здається, що це має значно більший вплив на підсвідоме запам’ятовування назв препаратів.

— Зараз заборонена реклама рецептурних препаратів. А Індустріальний телевізійний комітет каже, що після введення мораторію не можна буде рекламувати дитячі підгузки, гігієнічні засоби і це вб'є рекламний ринок. Ми розуміємо, що телевізійники хочуть заробляти на рекламі таких товарів. Та чи є якась межа обмежень? Можливо, тих, що розповсюджуються на рецептурні препарати, достатньо?

— Я б розділяв не за рецептурністю, а лікарські препарати і медичні вироби, тому що це різні речі. Всі підгузки, бинти, палички для ходьби, ортопедичні устілки — все це відноситься до медичних виробів. І я не бачу нічого поганого в тому, щоб це рекламувати. Люди будуть або самостійно вирішувати маленькі медичні проблеми, або все одно йтимуть після візиту до лікаря за цими виробами в аптеки. Але щодо лікування будь-якими іншими препаратами, мені здається, що населення могло б обійтися без реклами.

Звичайно, можна зробити певні винятки. Наприклад, для жарознижуючих препаратів. Тому що не потрібно смикати лікаря кожен раз, щоб він виписав рецепт на якийсь ібупрофен або парацетамол. Треба підійти глобальніше до вирішення проблеми того, які саме препарати ми будемо забороняти для реклами, а які дозволяти. Можна взяти список Всесвітньої організації охорони здоров’я по життєво необхідним лікам. У той же час треба розуміти, що аспірин, наприклад, не є абсолютно безпечними. Дуже багато людей його використовує для зниження температури під час вірусних захворювань або під час COVID-19. Прийом аспірину для зниження температури може бути небезпечним.

Звичайно, що заборона реклами всіх проблем не вирішить, тому що в нас ще є працівники в аптеках. Вони чомусь думають, що можуть рекомендувати пацієнтам, як краще лікувати ті чи інші захворювання.

— Що повинна знати звичайна людина про медичні препарати. Якої інформації їй має бути достатньо?

— Життєво необхідна інформація міститься в інструкції до цього препарату. Звичайно, що пересічна людина, яка не має медичної освіти, самостійно не може винести якесь дуже мудре судження щодо того, підходить цей препарат їй чи не підходить. І саме тому у нас є лікарі, яких поки що не вдається змінити комп’ютерними програмами чи цікавими сайтами.

— Тобто головна задача пацієнта — це послухатися лікаря, інструкцію читати не обов’язково?

— Я би радив інструкції читати всім. Тому що зараз ми знаходимося на такому етапі розвитку, коли пацієнтам треба прочитати інструкцію, щоб перевірити, чи співпадає це з тим, що сказав лікар.

— Якщо в інструкції людина бачить десяток різних побічних ефектів, то вона може злякатися і самостійно відмовитися від прийому препарату. Так може бути?

— Усі ці побічні ефекти мають бути проговорені лікарем під час візиту пацієнта. Знаю з власного досвіду, якщо людям пояснюєш про що саме йдеться в інструкції в частині з побічними ефектами, то вони сприймають надзвичайно спокійно. Ризики ускладнень від більшості препаратів набагато нижчі, ніж ризик сісти зранку в тролейбус і по дорозі на роботу в ньому розбитися.

— Лобісти пропонують не забороняти рекламу, а зробити її більш науковою. Або, наприклад, в кінці кожної реклами говорити: «Запитайте в свого лікаря». Чи подібні меседжі допоможуть знайти компроміс?

— На всіх пачках цигарок величезними літерами, які мають бути не меншими, ніж назва торгової марки, написано «паління вбиває». Я щось не чув взагалі новин про зниження темпів тютюнопаління в країні. Це не працює. Коли щось стає менш доступним, тоді його починають менше купувати.

Слухайте подкаст на цю тему

Продовжу тему тютюнопаління. Зранку заходжу в Фейсбук і бачу петицію від підприємців малого бізнесу про те, що вони не хочуть, щоб забороняли закривати розкладки із цигарками в кіосках. Вони не хочуть, щоб вони були сховані, тому що це зруйнує малий бізнес. Я не комуністичних поглядів, я дуже підтримую бізнес в країні, розумію, що це «плоть і кров» нашого бюджету, але треба знати межу.

Не треба законодавчо врегулювати абсолютно все, але коли мова йде про лікарські препарати, мені здається, тут можна визнати фармацевтичним компаніям, що трошечки впадуть їх прибутки, але менше людей помре від того, що вони не купують те, що їм не потрібно. І те саме можна сказати рекламникам. Я думаю, що це не та галузь в Україні, яка помирає, і іншим чином ніяк не може збільшити свої статки.

— Якщо говорити про ті препарати, які ми називаємо фуфломіцинами або БАДи, або гомеопатія. Ми знаємо, що гомеопатія не працює. Якщо люди побачать цю рекламу десь на телебаченні і куплять собі той непотріб, то гірше ж їм і не стане, напевно?

— Насправді від реклами гомеопатичних препаратів є набагато більше шкоди, просто вона непряма. Звичайно, люди від цих засобів не помирають, але якщо люди купують гомеопатію при якихось серйозних хворобах, то вони не купують справжні ліки або не звертаються до справжнього лікаря, а йдуть до гомеопата. Відповідно, вони втрачають час, розвиваються ускладнення, все стає тільки гірше, і від цього, власне, теж можна померти.

— Це ж, наче, харчові добавки. Я все намагаюся знайти, де ж ота межа обмежень у рекламі препаратів?

— Рекламу БАДів можна залишити. Але і вона має бути дуже сильно регульована. Якщо ми беремо за зразок США, Канаду, то жодна реклама не може містити інформації про те, що цей засіб допомагає від конкретної проблеми. Можуть звучати лише фрази «це зміцнює ваше здоров’я» або «подовжує ваше життя». Жодного слова про імунітет, про будь-що інше. Слово «хвороба» теж не може звучати. Можна говорити просто «надає вам сил». І подивимося, скільки людей після цього будуть купувати препарат.

— Всім відомі зеленку, хлоргексидин, перекис водню рекламувати можна?

— Я впевнений, що антисептики, пластири, такого роду речі, звичайно, можна рекламувати. Покупець проголосує гривнею, як-то кажуть. У цьому проблеми немає жодної.

— Чи можемо ми знайти ту межу, за якою шкідливо виносити інформацію про медичні препарати в публічне поле? І там, де це безпечно — рекламувати, щоб не вбити рекламний ринок фарми в Україні.

— На мою думку, межа полягає в тому, що препарати першої необхідності (жарознижуючі, антисептики) можна рекламувати. Що стосується більш серйозних препаратів, навіть тих, які на сьогодні не є рецептурними, переконаний, що фармацевтичні компанії можуть проводити рекламні кампанії, але серед медичних працівників. Нехай вони збирають величезні наукові конференції, стають спонсорами. А там уже залежить від фаховості спеціалістів: наскільки люди будуть довіряти цій рекламі чи ні. Але це не те, що ми маємо виносити на загал.

Правова інформація. Ця стаття містить загальні відомості довідкового характеру і не повинна розглядатися як альтернатива рекомендаціям лікаря. НВ не несе відповідальності за будь-який діагноз, поставлений читачем на основі матеріалів сайту. НВ також не несе відповідальності за зміст інших інтернет-ресурсів, посилання на які присутні в цій статті. Якщо вас турбує стан вашого здоров’я, зверніться до лікаря.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Здоров'я
Головні новини про здоров’я, фітнес та харчування
Щосуботи
Редактор: Юлія Козіна

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X