Прогресивні діти міленіалів, які хочуть врятувати планету і цінують свободу. Яким буде покоління Альфа?

4 вересня 2021, 14:15
НВ Преміум
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Сучасні діти практично вже з дитинства оточені гаджетами (Фото:stem.T4L / Unsplash)

Сучасні діти практично вже з дитинства оточені гаджетами (Фото:stem.T4L / Unsplash)

Тільки ми розібралися із зумерами, як на підході вже зовсім нове покоління, яке вже активно починає ходити в середню школу. Спробуймо зрозуміти, яким росте покоління Альфа.

Першим це поняття ввів австралійський дослідник Марк МакКріндл, назвавши так дітей, які почали з’являтися після 2010 року і будуть народжуватися надалі до 2024-го. Він зазначає, що ця назва в майбутньому може трансформуватися в щось «інформативніше» — як, наприклад, покоління Y стало міленіалами, а покоління Z — зумерами.

Відео дня

Хто визначає покоління?

«Люди люблять говорити про покоління. Вони часто використовують різні ярлики, щоб позначити те, що вони інтуїтивно відчувають щодо молодих або старих людей», каже Ден Вудман, професор соціології університету Мельбурну. Він думає, що в надзвичайно мінливому світі люди хочуть визначити своє місце в постійно мінливому вирі подій. Однак він попереджає, що ярлики не повинні переростати в стереотипи.

Звісно, цей поділ є досить умовним, і роки народження дітей нового покоління зараз можуть сильно відрізнятися в різних країнах. Багато вчених звертають увагу, що зараз поділ на покоління в будь-якому разі відбувається досить довільно, оскільки ми не можемо з абсолютною точністю використовувати ті ж алгоритми визначення поколінь, які застосовувалися раніше.

Активний поділ поколінь тягнеться з епохи бебі-бумерів — дітей, які з’явилися в 1946—1964 роках — повоєнний час, коли рівень народжуваності різко піднявся у всьому світі. З того часу дослідники постійно ділять покоління, виділяючи по 15−20 років на кожне — покоління Х (приблизно 1965−1980 роки), міленіали (початок 80-х — друга половина 90-х) і зумери (кінець 90-х — початок 2010-х).

Важливо зазначити, що основні ознаки покоління формуються, коли його представники досягають зрілості і переживають події світового масштабу. Однак діти майбутнього вже з’являються, і багато психологів, маркетологів і різних дослідників попередньо описують картину того, якими вони будуть рости.

Технології змінюють наших дітей

Головною відмінною рисою сучасних дітей буде їхня взаємодія з новими технологіями. Якщо міленіали росли в епоху зародження світової мережі і все більш доступних технологій, які починали розвиватися дедалі швидше щороку, а зумери, в принципі, з досить раннього віку стикаються з тим, що хтось у ТіkТоk популярніший за них, то покоління Альфа буде рости в практично повній інтеграції з інтернетом і технологіями.

У 2019 році доступ до інтернету був у 71% населення України. Фахівці підкреслюють, що серед дітей ця цифра рухається до 100% — так чи інакше практично кожна дитина розуміє, що це таке, навіщо він потрібен і як працює. Покоління Альфа допитливе, проте не прийматиме будь-яку інформацію за чисту монету. Близько 73% розуміють, що інформацію потрібно перевіряти, особливо після того, як проблема фейкових новин стала особливо актуальною.

«У той час як інші бігали і гралися у дворі, це покоління проводить дитинство в гаджетах», — каже психологиня Марія Абрамчук. Вона впевнена, що завдяки цьому діти набагато швидше будуть освоювати технології і в більш ранньому віці зможуть дати фору багатьом дорослим у цьому питанні. Тим не менш, не варто відразу ж кріпити ярлик на дітей, мовляв, ось ми раніше гуляли на вулиці, а вони тільки й знають, що перед екраном сидіти. Насправді впевнену пальму першості в цьому питанні тримають саме міленіали, проводячи біля різних екранів по 19 годин на тиждень. Бумери відстали не набагато з їхніми 18 годинами (більшу частину з них становить телевізор). Покоління Альфа поки що відстає — у них близько 11 годин, але вже скоро вони обженуть міленіалів за часом, проведеним за відеоіграми.

Слово «застосунок» не просто так стало словом 2010 року за версією Американського діалектного товариства (гаразд, насправді це просто красивий збіг). МакКріндл упевнений, що постійне життя поруч із технологіями, що розвиваються, веде до підвищення цифрової грамотності та гейміфікації навчання.

Запит на гейміфікацію навчання — та й не тільки його — зараз дійсно існує. Навіть нинішні покоління набагато краще сприймають нові знання у вигляді гри, ніж банальне зазубрювання і походи в школу на 8.30. Постійний доступ до інтернету, доповнена реальність і поступова адаптація до дистанційного навчання (яка, хоч і без нашого бажання, почалася в минулому році) будуть дуже доречними і напевно допоможуть Поколінню Альфа мислити інакше ніж ми.

Через постійну взаємодію з гаджетами МакКріндл вже придумав альтернативну назву для сучасних дітей — Покоління Скла (Generation Glass). «Це повністю змінить те, як вони працюють, роблять покупки, навчаються, спілкуються і грають», — каже він. Ще на одну цікаву особливість вказало дослідження агентства Hotwire. Кожна четверта пара батьків цікавилася думкою своєї дитини під час купівлі нового ноутбука, телефону, планшета або телевізора.

Наталі Франке, голова спільноти платформи управління бізнесом HoneyBook, впевнена, що постійний доступ до гаджетів і розвиток штучного інтелекту призведе до того, що покоління Альфа матиме більше часу. Покупки будуть відбуватися онлайн, прибирати — роботи, навіть стояти в черзі за папірцем у поліклініці їм не знадобиться. Таким чином, у них буде більше часу на своє хобі, навчання або роботу. Ба більше, ці поняття перемішуватимуться все активніше, адже діти майбутнього більше, ніж попередні покоління, ставитимуть на чільне місце самовираження і індивідуальність, зазначають психологи.

Ким працюватимуть Альфи?

Сучасним дітям буде складніше визначитися з професією не тільки з огляду на їхній вік (зараз найстарші з них ідуть у п’ятий клас), а й через зміни, які відбуваються зараз — ринок активно змінюється, старі спеціальності активно замінюються новими, і що відбуватиметься років через 10 сказати практично неможливо. Багато фахівців говорять про те, що ШІ поступово замінить людей у механічній роботі — наприклад, продавці, касири, робота на складах — і дасть можливість більше працювати в творчості або «на себе».

Агентство Beano for Brands називає покоління Альфа «креативними підприємцями». 86% сучасних дітей подобається створювати щось самостійно. 60% люблять розробляти свої світи й ігри; 55% подобається монтувати відео; 43% цікавляться роботами; 36 — програмуванням. Показово, що більше ніж половина впевнені, що зможуть заробляти, займаючись улюбленою справою, а 20% роблять це вже зараз. На допомогу тут приходить блогерство, яке активно розвивається.

Проте, Альфи будуть дуже непостійними в своїй роботі — МакКріндл прогнозує, що, подорослішавши, їм доведеться змінити 5 різних сфер діяльності і пройти через 17 роботодавців. І, якщо ми і наші батьки мріяли про польоти в космос, пожежників і футболістів, то сучасні діти хочуть спрямувати свої зусилля на благо людства: 63% хочуть працювати заради порятунку планети, 59% хочуть рятувати життя, 51% планують використовувати нові технології, щоб змінювати світ.

Якими ростуть Альфи і як вони будуть споживати?

Аналітики стверджують, що на покоління Альфа набагато менше впливатимуть «універсальні центри правди» — сім'я, церква, найближче оточення. Сучасні діти будуть рости в постійному оточенні різних думок, які й формулюватимуть їх як особистостей.

І, незважаючи на свій вік, багато дітей вже мають тверді думки з деяких важливих питань. І практично всі вони впевнені, що найважливішими речами є задоволення базових потреб в їжі, житлі і безпеці; турбота про оточення; рівність і можливість бути почутим, незважаючи на зовнішність, стать, расу і орієнтації. Ба більше, кожна п’ята дитина вже брала участь у протестах або маршах, відстоюючи свої цінності. Експерти наголошують на тому, що цьому сприяють батьки, які не змушують дитину ховати свої почуття і всіляко заохочують активну громадянську позицію.

Показники міленіалов і бумерів відображають їхні погляди, коли вони теж були дітьми (Фото: Hotwire)
Показники міленіалов і бумерів відображають їхні погляди, коли вони теж були дітьми / Фото: Hotwire

На ці погляди, до речі, слід звернути увагу і маркетологам — дві третини дітей, коли виростуть, користуватимуться послугами компаній, які не шкодять планеті.

Маркетинг, до речі, це ще один аспект, який зазнає істотних змін. Насправді він уже починає змінюватися й орієнтуватися на онлайн, однак покоління Альфа зведе це в абсолют. І якщо зараз модно говорити щось у стилі «якщо тебе не знають в інтернеті, то про тебе не знає ніхто», то в майбутньому це буде чимось на кшталт «якщо про тебе не знають блогери, то про тебе не знає ніхто».

Опитування компанії Wunderman Thompson показало, що більш як половина респондентів хочуть купити щось після того, як вони побачать, що цією річчю користується їхній улюблений блогер. Ба більше, думка інфлюенсерів для покоління Альфа вже важливіша, ніж те, що про товар думають члени їхньої сім'ї. На першому місці залишаються друзі. Загалом, 57% Альф будуть схильні до впливу реклами в соціальних мережах під час вибору товару.

Проте, нерозумно буде стверджувати, що Альфа стануть «зомбі». 62% сучасних дітей вже усвідомлюють, що навіть їхній улюблений ютуб-блогер може робити щось, з чим вони не згодні. Реакцію добре відчув на собі Джеймс Чарльз, який втратив 3 млн фоловерів через скандал, в якому розкрилося, що він намагався спокусити двох 16-річних хлопчиків.

То якими будуть наші діти?

Якщо підсумувати всі дослідження, яких поки що не так вже й багато, можна створити такий портрет «стандартного» Альфи:

  • Це технологічно підкована людина, яка активно цікавиться тим, що відбувається в світі;
  • Він (вона) намагатиметься знайти роботу, яка буде приносити задоволення — і ці шанси, в порівнянні з попередніми поколіннями, у нього (неї) будуть більші завдяки автоматизації механічної роботи;
  • Ця людина буде оцінювати інших людей незалежно від їхньої статі, зовнішності й сексуальних уподобань, активно виступатиме за рівноправність і екологічну безпеку;
  • Процес навчання для таких людей стане ще простішим і доступнішим, що відкриє перед Альфами велику кількість незвичайних можливостей для реалізації;
  • Він (вона) не боятиметься висловлювати свою думку — навіть більше, активно її відстоюватиме.

Правова інформація. Ця стаття містить загальні відомості довідкового характеру і не повинна розглядатися як альтернатива рекомендаціям лікаря. НВ не несе відповідальності за будь-який діагноз, поставлений читачем на основі матеріалів сайту. НВ також не несе відповідальності за зміст інших інтернет-ресурсів, посилання на які присутні в цій статті. Якщо вас турбує стан вашого здоров’я, зверніться до лікаря.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Здоров'я
Головні новини про здоров’я, фітнес та харчування
Щосуботи

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X